آیا سبزیجات سرخ شده ارزش غذایی خود را حفظ می‌کنند؟

استفاده از سبزیجات سرخ شده در فرهنگ غذایی و آشپزی ما ایرانی‌ها بسیار رایج و متداول است. حال این سوال مطرح می‌شود که ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده چه قدر است و آیا می‌توان از روش‌هایی استفاده کرد که ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده، در بالاترین سطح ممکن حفظ شوند؟ با حفظ ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده می‌توانیم غذاهای لذیذ و خوش طعمی تهیه کنیم که کاملا سالم و مفید هستند و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

چرا از سبزیجات سرخ شده استفاده می‌کنیم؟

همه‌ی ما عاشق غذاهای لذیذ و خوش طعم هستیم و در درجه‌ی اول به عطر و طعم غذا فکر می‌کنیم. بنابراین اگر بخواهیم از سبزیجات در پخت غذا استفاده کنیم، با صرف نظر از ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده که کمی کم‌تر از سبزیجات خام است، آن‌ها را ترجیح می‌دهیم. سبزیجات سرخ شده بسیار خوش طعم‌تر و خوش‌عطرتر از سبزیجات خام هستند و بافت نرم‌تر و دلنشین‌تری دارند. در نتیجه استفاده از آن‌ها در پخت غذاهای مختلف باعث بهتر شدن مزه‌ی غذا می‌شود. همچنین استفاده از سبزیجات سرخ شده باعث خوش رنگ و لعاب شدن غذاها شده و ظاهر آن‌ها را نیز بسیار زیباتر جلوه می‌دهد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی سبزیجات سرخ شده

ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده تا حد زیادی، وابسته به نوع پختن آن‌ها است. توجه به نوع روغنی که برای سرخ کردن استفاده می‌شود، درجه‌ی حرارت و مدت زمانی که سبزیجات سرخ می‌شوند، همگی در حفظ ارزش غذایی سبزیجات موثر هستند و با کنترل آن‌ها می‌توان بیشترین مقدار ممکن از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات را حفظ کرد.

ویتامین‌ها

اگر بخواهیم این مسئله را صادقانه بررسی کنیم متوجه می‌شویم که سرخ کردن سبزیجات باعث می‌شود، بخش عمده‌ای از ویتامین E موجود در سبزیجات از بین برود و نمی‌توان گفت سرخ کردن سبزیجات، هیچ تاثیری بر روی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات خام ندارد. اما سایر ویتامین‌های موجود در سبزیجات که غالبا ویتامین B-1، B-2، B-6  و ویتامین C  هستند در اثر سرخ شدن سبزیجات از بین نمی‌روند و همین مسئله به ما نشان می‌دهد که ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده به طور قابل قبولی حفظ می‌شود.

مواد معدنی و مواد مغذی

از دیگر مواد مغذی که در سبزیجات وجود دارند می‌توان به فولات، پتاسیم، فیبر، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن اشاره کرد. تمامی این مواد به ما کمک می‌کنند، بدنی سالم‌تر و قوی‌تر داشته باشیم و در برابر انواع بیماری‌ها و به طور ویژه سرطان‌ها ایمن شویم. سرخ کردن سبزیجات اکثر این مواد را حفظ می‌کند و مقدار بسیار کمی از بتاکاروتن موجود در آن را از بین می‌برد. بنابراین ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده بر خلاف تصور عموم، تغییر چندانی نمی‌کند و استفاده از آن‌ها در وعده‌های غذایی ارزش غذایی آن وعده را کم‌تر نمی‌کند. البته زمانی این مطلب صحت دارد که سبزی‌ها به درستی سرخ شوند و مدت زیادی روی حرارت باقی نمانند.

رعایت تعادل در رژیم غذایی

اگرچه ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده، فرق چندانی با سبزیجات خام ندارد، اما حرارت دیدن سبزیجات در روغن، بعضا باعث از بین رفتن آنتی اکسیدان‌های موجود در آن شده و استفاده از روغن سرخ کردنی موجب بالا رفتن میزان چربی در وعده‌های غذایی می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای داشتن تناسب‌اندام و رژیم غذایی سالم‌تر، استفاده از سرخ کردنی‌ها را کم‌تر کنید و یا از مواد اولیه‌ی سرخ شده آماده که به صورت حرفه‌ای روغن گیری می‌شوند، استفاده کنید. غالبا پیاز سرخ شده و سیر سرخ شده آماده بسیار خشک‌تر از نمونه‌های خانگی هستند و چربی کم‌تری دارند.

سالم‌ترین روش سرخ کردن سبزیجات

برای حفظ ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده و کم‌تر کردن روغن جذب شده توسط آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم سبزیجات را در دمای بالا سرخ کنید. به این ترتیب روغن کم‌تری توسط آن ها جذب می‌شود و سالم‌تر باقی می‌مانند. برخی افراد تصور می‌کنند که شعله‌ی کم و حرارت ملایم باعث می‌شود سبزیجات مغز پخت شوند، اما این روش باعث می‌شود که روغن به مرور در بافت آن‌ها نفوذ کرده و نرم و روغنی به نظر برسند. بهتر است قبل از سرخ کردن سبزیجات، روغن را کاملا داغ کنید. به این ترتیب لایه‌ی بیرونی سبزیجات به محض ورود به روغن برشته می شود و روغن به درون آن‌ها نفوذ نمی‌کند. این روش باعث می‌شود سبزیجات بسیار تردتر و برشته‌تر باشند و خوردن آن‌ها لذت بیشتری به همراه داشته باشد.

حفظ ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده به سبک پاکر

حالا که با بهترین و سالم‌ترین روش سرخ سبزیجات آشنا شدید، لازم است بدانید که سبزیجات پاکر، محصولات خود را با رعایت تمام این نکات سرخ می‌کنند و ارزش غذایی سبزیجات سرخ شده پاکر، در بالاترین سطح ممکن حفظ می‌شوند. پیاز سرخ شده و سیر سرخ شده پاکر که از پرطرفدارترین محصولات پاکر هستند نیز با استفاده از روغن‌های مرغوب و با کیفیت و روی حرارتی کنترل شده سرخ می‌شوند و قبل از این که به دست شما برسند، به بهترین شکل ممکن روغن گیری می‌شوند. بنابراین استفاده از پیاز سرخ شده و سیر سرخ شده پاکر برای پخت غذاهای مختلف و یا تزئین آن‌ها، هم مزه‌ی غذاها را بهتر می‌کند و هم ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در سیر و پیاز را به بدن شما می‌رساند.

۵ دلیل برای مصرف روزانه سبزی جعفری

همه‌ی ما به دنبال داشتن تغدیه‌ای سالم و اندامی متناسب هستیم و این آرزوی ما، جز با مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات تازه برآورده نمی‌شود! مطالعه‌ی خواص سبزی جعفری باعث شده است که مصرف روزانه‌ی جعفری، تضمینی برای سلامتی ما

ارزش غذایی قرمه سبزی، محبوب‌ترین غذای ایرانی

اگر بخواهیم لیست محبوب‌ترین غذاهای ایرانی را تهیه کنیم، بی‌شک باید قرمه سبزی را در صدر این لیست قرار دهیم. قرمه سبزی از جمله خورشت‌های محبوب ایرانی است که شهرت آن به گوش تمام مردم دنیا رسیده است و بسیاری