۵ دلیل برای مصرف روزانه سبزی جعفری

همه‌ی ما به دنبال داشتن تغدیه‌ای سالم و اندامی متناسب هستیم و این آرزوی ما، جز با مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات تازه برآورده نمی‌شود! مطالعه‌ی خواص سبزی جعفری باعث شده است که مصرف روزانه‌ی جعفری، تضمینی برای سلامتی ما باشد و ما را به اندازه‌ی چند قدم به آرزوی همیشگی‌مان نزدیک‌تر کند. خواص سبزی جعفری خام بسیار زیاد  است و خواص جعفری برای لاغری از پرطرفدارترین خواص این گیاه محبوب و پرکاربرد به شمار می‌آید. در ادامه به بررسی خواص سبزی جعفری در حالات مختلف خواهیم پرداخت و شما را با نحوه‌ی صحیح مصرف روزانه‌ آن آشنا خواهیم کرد.

۱)     تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن

وقتی از خواص سبزی جعفری صحبت می‌کنیم، چه چیزی در ذهنتان نقش می‌بندد؟ به نظر شما برگ‌های نازک و ظریف جعفری، چه مقدار از خواص مورد نیاز بدن را در خود جای داده‌اند؟ لازم است بدانید که خواص سبزی جعفری، بسیار فراتر از انتظارات است و معمولا افراد با شنیدن خواص سبزی جعفری خام شگفت‌زده می‌شوند!

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در جعفری

بررسی‌ها نشان می‌دهند که هر ۳۰ گرم از گیاه جعفری، دارای ۱۱ کالری است. این گیاه مفید و پرطرفدار دارای آنتی اکسیدان، فیبر، پروتئین، ویتامین A، C، K، فولات و پتاسیم است. تمامی این مواد برای داشتن بدنی سالم و پر انرژی، لازم و ضروری هستند. بنابراین مصرف روزانه‌ی جعفری به شما کمک می‌کند تا بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کرده و از خواص سبزی جعفری در بالاترین حد ممکن بهره‌مند شوید.

۲)     تقویت استخوان‌های بدن

شما برای داشتن استخوان‌های سالم، به مقدار مشخصی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیازمندید. یکی از خواص جعفری خام و سرخ شده، تامین ویتامین K بدن است. ویتامین K موجود در گیاه جعفری، سلول‌های استخوانی شما را تقویت می‌کند و با فعالسازی برخی پروتئین‌ها، موجب افزایش تراکم مواد معدنی در بافت استخوانی شما می‌شود. بدین‌ترتیب مصرف روزانه جعفری موجب می‌شود که استخوان‌های سالم‌تر و استوارتری داشته باشید و با بهره‌مندی از خواص جعفری خام و پخته، بدنی سالم‌تر و قوی‌تر داشته باشید.

۳)     کمک به سلامت قلب

از دیگر خواص سبزی جعفری خام و جعفری سرخ شده می‌توان به وجود فولات یا همان ویتامینB  در آن اشاره کرد. ویتامین B یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامتی قلب است و از بروز انواع حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

در واقع فولات موجود در سبزی جعفری، اسید آمینه هموسیستئین را کاهش می‌دهد و هموسیستئین یکی از مضر‌ترین مواد برای سلامت قلب است. بنابراین با اضافه کردن این گیاه خوش عطر و طعم به غذاها و یا مصرف اسانس و دم‌کرده‌ی آن می‌توانید، از خواص سبزی جعفری بهره‌مند شوید و به طور همه‌جانبه، سطح سلامت جسمانی خود را ارتقا ببخشید.

۴)     مبارزه با سلول‌های سرطانی

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سرطان در افراد، نامتعادل شدن سطح رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدا‌ن‌های موجود در بدن است. یکی از خواص سبزی جعفری حفظ این تعادل و مبارزه با رادیکال‌های آزاد و مضر موجود در بدن است. در نتیجه مصرف جعفری احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را کم‌تر می‌کند و حتی در بهبود انواع سرطان‌ها نیز تاثیر مثبتی دارد. این ویژگی سبزی جعفری به علت وجود ویتامین C و همچنین فلانوئیدها در این گیاه است و همین مسئله دلیلی قانع‌کننده برای مصرف روزانه‌ی سبزی جعفری به شمار می‌آید.

۵)     تقویت بینایی

چشم ما به مرور زمان و در اثر بالا رفتن سن و سال، کار کشیدن بیش از حد از آن و دلایل متنوع دیگر، قوای خود را از دست می‌دهد و دچار ضعف می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواص سبزی جعفری مقابله با پیر چشمی و کمک به تقویت بینایی است. سبزی جعفری با دارا بودن بتا کاروتن، زیکسانتین و لوتین بینایی شما را تقویت می‌کند و موجب می‌شود در طول سال‌ها، بینایی بهتری داشته باشید.

نحوه‌ی استفاده از جعفری در طول روز

شما به راحتی می‌توانید سبزی جعفری خام، جعفری خشک شده، جعفری سرخ شده و اسانس و دم کرده‌ی این گیاه را در طول روز مصرف کنید. به این منظور می‌توانید جعفری خام و خشک را در انواع سالادها، سس‌ها و خوراک‌ها به کار ببرید. همچنین می‌توانید از جعفری سرخ شده در پخت بسیاری از خورشت‌ها و غذاهای سنتی استفاده کنید. در کنار همه‌ی این‌ها استفاده از جعفری در انواع دم‌نوش‌ها نیز ممکن است و اسانس جعفری نیز به وفور در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد. بدین‌ترتیب می‌توانید ضمن لذت بردن از عطر و طعم سبزی جعفری، از خواص جعفری برای لاغری، خواص سبزی جعفری خام و خواص جعفری سرخ شده نیز بهره‎مند شوید و تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشید.

خواص جعفری برای لاغری

از دیگر خواص سبزی جعفری خام می‌توان به داشتن فیبر بسیار اشاره کرد. وجود فیبر در این گیاه تاییدی بر خواص جعفری برای لاغری است و از انباشته شدن چربی‌ها در بخش‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص جعفری برای لاغری کم کردن اشتهای افراد است. بنابراین مصرف روزانه‌ی جعفری و آب جعفری به شما کمک می‌کند که تناسب اندام خود را حفظ کرده و دچار اضافه وزن نشوید. برای استفاده از خواص جعفری برای لاغری توصیه می‌کنیم، آن را به صورت خام و یا دم کرده مصرف کنید.

خواص جعفری سرخ شده

اگر بخواهیم خواص جعفری سرخ شده را با خواص جعفری خام مقایسه کنیم، باید بگوییم که سرخ کردن سبزیجات در روغن، ممکن است موجب از بین رفتن برخی از خواص آن‌ها شود. اما با استفاده از روغن‌های سالم و کنترل زمان سرخ شدن سبزیجات می‌توان، از نابود شدن خواص آن‌ها جلوگیری کرد. خواص جعفری سرخ شده پاکر در بالاترین سطح ممکن حفظ شده و کالری آن با روغن‌گیری حرفه‌ای، به حداقل رسیده است. به همین دلیل اضافه کردن جعفری سرخ شده پاکر به غذاها باعث می‌شود که از خواص جعفری سرخ شده در وعده‌های غذایی خود بهره‌مند شوید و از طعم شگفت‌انگیز این گیاه معطر لذت ببرید.

ارزش غذایی قرمه سبزی، محبوب‌ترین غذای ایرانی

اگر بخواهیم لیست محبوب‌ترین غذاهای ایرانی را تهیه کنیم، بی‌شک باید قرمه سبزی را در صدر این لیست قرار دهیم. قرمه سبزی از جمله خورشت‌های محبوب ایرانی است که شهرت آن به گوش تمام مردم دنیا رسیده است و بسیاری

سالم‌ترین روش برای سرخ کردن پیاز و سبزیجات

شاید برخی افراد تصور کنند، سرخ کردن پیاز و سبزیجات کار آسانی است و آن را  به همان روش‌هایی که از قبل بلد بوده‌اند انجام دهند. اما روش سرخ کردن سبزیجات باید به درستی انتخاب شود تا خواص سبزیجات به