سالم‌ترین روش برای سرخ کردن پیاز و سبزیجات

شاید برخی افراد تصور کنند، سرخ کردن پیاز و سبزیجات کار آسانی است و آن را  به همان روش‌هایی که از قبل بلد بوده‌اند انجام دهند. اما روش سرخ کردن سبزیجات باید به درستی انتخاب شود تا خواص سبزیجات به خوبی حفظ شوند و حرارت بسیار و نفود روغن در آن‌ها، ارزش غذایی‌شان را از بین نبرد. در این بخش به بررسی بهترین روش سرخ کردن پیاز و سالم‌ترین روش سرخ انواع سبزیجات خواهیم پرداخت و شما را با راه‌کارهایی ساده و کاربردی برای حفظ ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در سبزیجات سرخ شده آشنا خواهیم نمود.

بهترین روش سرخ کردن پیاز

پیاز سرخ شده یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین سبزیجات سرخ شده است و در پخت بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب سالم‌ترین روش سرخ پیاز باعث می‌شود که یکی از مهم‌ترین ارکان غذاها، سالم‌تر و سبک‌تر شود و در نتیجه غذایی که پخته می‌شود، سالم‌تر و کم‌ کالری‌تر باشد.

در این روش سرخ کردن پیاز، در ابتدا از روغن استفاده نمی‌کنیم. ماهی‌تابه را روی شعله قرار داده و اجازه می‌دهیم که کمی داغ شود. حالا پیازهای خرد شده را درون ماهی‌تابه می‌ریزیم و به آرامی آن‌ها را روی شعله هم می‌زنیم تا رفته رفته آب پیازها خشک شود.

هرچه آب پیاز بیشتر تبخیر شود و پیازها خشک‌تر باشند، روغن کم‌تری برای سرخ شدن آن‌ها مصرف می‌شود. بنابراین اولین نکته در سالم‌ترین روش سرخ پیاز، خشک بودن پیازها است. بعد از آن که آب پیاز تبخیر شد و پیازها کمی تغییر رنگ دادند، مقدار کمی روغن به ماهی‌تابه اضافه می‌کنیم و پیازها را درون روغن تفت می‌دهیم تا به آرامی سرخ شوند و رنگ بگیرند.

روغن گیری پیازها بعد از سرخ شدن

یکی از مهم‌ترین مراحل در این روش سرخ کردن پیاز، مرحله‌ی روغن گیری پیازها است. در این مرحله می‌توانید از آبکشی با سوراخ‌های ریز استفاده کنید و پیازها را بعد از سرخ شدن، درون آبکش بریزید. حالا می‌توانید از قاشق یا وسیله‌ای دیگر برای فشرده کردن پیازها استفاده کنید تا روغن اضافی آن‌ها از آبکش خارج شود و پیازهای سرخ شده، به بهترین روش ممکن روغن گیری شوند.

بهترین روش سرخ کردن سبزیجات

روش سرخ کردن سبزیجات برای هر نوع سبزی متفاوت است و برای حفظ ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در سبزیجات، لازم است سالم‌ترین روش سرخ هر نوع سبزی را به صورت جداگانه بررسی نماییم.

سیب زمینی، بادمجان و کرفس

برای سرخ کردن سیب‌زمینی، بادمجان، کرفس و سبزیجات این چنینی که دارای حجم هستند، باید از دمای بالا استفاده کنید.

در این روش سرخ کردن سبزیجات اجازه دهید که ماهی‌تابه و روغن مایع به دمای ۱۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسند و سپس سبزیجات را برای سرخ شدن، درون ماهی تابه بریزید. دمای بالا باعث می‌شود که به محض ورود سبزیجات درون روغن، لایه‌ای محافظ در اطراف آن‌ها شکل بگیرد و روغن به درون سبزیجات نفوذ نکند. در واقع در این روش سرخ کردن سبزیجات، دما به درون سبزیجات منتقل شده و باعث پخته شدن آن‌ها می‌شود، اما روغن به درون آن‌ها راه پیدا نمی‌کند.

در پایان می‌توانید سبزیجات سرخ شده را روی کاغذهای مخصوص روغن گیری یا حوله‌ای تمیز قرار دهید تا روغن گیری شده و آماده‌ی مصرف شوند.

سالم ترین روش سرخ سبزی‌های خرد شده

سبزی‌های خرد شده همچون سبزی خورشت قورمه سبزی، معمولا روغن زیادی مصرف می‌کنند و اکثر افراد به دنبال پیدا کردن بهترین روش سرخ کردن سبزیجات هستند. برای سرخ کردن سبزی‌های خرد شده ماهی تابه و روغن را داغ کنید و سبزی‌ها را اگر منجمد هستند، به همان صورت درون روغن بریزید تا سرخ شوند. این کار باعث می‌شود که سبزی‌ها روغن کم‌تری جذب کنند و سبک‌تر باشند.

از دیگر نکاتی که در سالم‌ترین روش سرخ سبزیجات خرد شده مورد نظر قرار می‌گیرد، مدت زمان سرخ شدن آن‌ها است. سبزیجات باید به اندازه‌ سرخ شوند و قرار گرفتن بیش از حد سبزیجات بر روی حرارت موجب می‌شود که ویتامین A،C و ریزمغذی‌های آن‌ها از بین برود و به این ترتیب سبزیجات ارزش غذایی‌شان را از دست بدهند.

انتخاب روغن مناسب برای سرخ کردن پیاز و سبزیجات

فرقی نمی‌کند روش سرخ کردن پیاز را مورد بررسی قرار دهید یا روش سرخ کردن سبزیجات را! استفاده از روغن مناسب در هر دو روش، حائز اهمیت بسیار است. برای دستیابی به سالم‌ترین روش سرخ پیاز و سبزیجات، از روغن سرخ کردنی استفاده کنید. روغن سرخ کردنی نقطه دود بالاتری دارد و به راحتی در اثر حرارت تخریب نمی‌شود.

سرخ کردن سبزیجات به سبک پاکر

روش سرخ کردن سبزیجات و روش سرخ کردن پیاز پاکر، بسیار سالم و بهداشتی است. سیر سرخ شده، پیاز سرخ شده و کرفس سرخ شده پاکر دارای کم‌ترین مقدار روغن هستند. میزان پخت این سبزیجات به دقت کنترل می‌شود تا تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن‌ها حفظ شود و ارزش غذایی هیچ یک از سبزیجات از بین نرود. بنابراین با استفاده از سبزیجات سرخ شده پاکر که با استفاده از سالم‌ترین روش سرخ سبزیجات آماده می‌شوند، می توانید غذاهایی سالم و کم کالری تهیه کنید و ضمن بهتر کردن عطر و طعم غذاها با استفاده از محصولات پاکر، در زمان نیز صرفه‌جویی نمایید.

۵ دلیل برای مصرف روزانه سبزی جعفری

همه‌ی ما به دنبال داشتن تغدیه‌ای سالم و اندامی متناسب هستیم و این آرزوی ما، جز با مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات تازه برآورده نمی‌شود! مطالعه‌ی خواص سبزی جعفری باعث شده است که مصرف روزانه‌ی جعفری، تضمینی برای سلامتی ما

ارزش غذایی قرمه سبزی، محبوب‌ترین غذای ایرانی

اگر بخواهیم لیست محبوب‌ترین غذاهای ایرانی را تهیه کنیم، بی‌شک باید قرمه سبزی را در صدر این لیست قرار دهیم. قرمه سبزی از جمله خورشت‌های محبوب ایرانی است که شهرت آن به گوش تمام مردم دنیا رسیده است و بسیاری