ارزش غذایی قرمه سبزی، محبوب‌ترین غذای ایرانی

اگر بخواهیم لیست محبوب‌ترین غذاهای ایرانی را تهیه کنیم، بی‌شک باید قرمه سبزی را در صدر این لیست قرار دهیم. قرمه سبزی از جمله خورشت‌های محبوب ایرانی است که شهرت آن به گوش تمام مردم دنیا رسیده است و بسیاری از افراد غیر ایرانی نیز عاشق عطر و طعم آن هستند. همچنین لازم است بدانید که ارزش غذایی قرمه سبزی و خواص قرمه سبزی نیز در کنار طعم بی‌نظیر آن، قابل توجه هستند و باعث می‌شوند که خوردن این خورشت لذیذ در وعده‌های غذایی، بخش عمده‌ای از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن را تامین ‌کند.

بررسی ارزش غذایی مواد تشکیل دهنده‌ی قرمه سبزی

قرمه سبزی از سبزیجات سرخ شده، حبوبات، لیمو عمانی و گوشت قرمز تشکیل می‌شود و تک تک این مواد در شکل‌گیری خواص قرمه سبزی نقش دارند و ارزش غذایی قرمه سبزی را افزایش می‌دهند. برای آگاهی دقیق از خواص سبزی قورمه، تک تک مواد تشکیل دهنده‌ی آن را در نظر خواهیم گرفت و خواص هر یک را به تنهایی، مورد بررسی قرار خواهیم داد. لازم به ذکر است، تمامی این مواد در میزان کالری قرمه سبزی نیز موثر هستند و چگونگی پخت و استفاده از آن‌ها بسیار مهم است.

گوشت قرمز

یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی خورشت قرمه سبزی، گوشت گوساله و یا گوشت گاو است. اگرچه گوشت قرمز بسیار چرب است و ممکن است برای کسانی که کلسترول بالا دارند مضر باشد، اما وجود مقدار زیادی آهن و پروتئین در گوشت قرمز باعث شده است که مصرف کنترل شده‌ی گوشت، برای تمام افراد لازم و ضروری باشد.

گوشت قرمز منبعی سرشار از آهن، پروتئین، سلنیوم، روی، امگا۳ و کلسترول مفید برای بدن است و این مواد خواص قرمه سبزی و ارزش غذایی قرمه سبزی را دوچندان می‌کنند. وجود آهن در گوشت موجب خون‌رسانی به بدن شده و سلامت قلب و عروق و کاهش کلسترول مضر برای بدن را، با خود به همراه می‌آورد. همچنین وجود امگا۳ در گوشت قرمز، حافظه‌ی انسان را تقویت کرده و ویتامین D موجود در آن موجب جذب کلسیم در بدن می‌شود و استخوان‌بندی بدن را محکم‌تر و استوارتر می‌نماید. البته به خاطر داشته باشید که مصرف گوشت قرمز برای برخی افراد مناسب نیست و این افراد می‌توانند برای حفظ ارزش غذایی قرمه سبزی از مرغ و یا گوشت‌های جاگزین استفاده کنند.

حبوبات (لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا قرمز)

بخش عمده‌ای از خواص سبزی قورمه مربوط به وجود حبوبات در آن است. معمولا قرمه سبزی با لوبیا چشم بلبلی و یا لوبیا قرمز پخته می‌شود و هر یک از این حبوبات خواص منحصر‌به‌فردی دارند.

خواص لوبیا چشم بلبلی

وجود لوبیا چشم بلبلی در خورشت قرمه سبزی باعث می‌شود که خواص قرمه سبزی دوچندان شوند. این لوبیا دارای آهن، کلسیم، فولات، پروتئین گیاهی و مهم‌تر از همه منیزیم است. منیزیم یکی از مهم‌ترین عوامل کنترل کننده‌ی چربی خون است و کسانی که کمبود منیزیم دارند، از بیماری چربی خون و گرفتگی عضلات رنج می‌برند. بنابراین لوبیا چشم بلبلی نه تنها ارزش غذایی قرمه سبزی را افزایش می‌دهد، بلکه یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

خواص لوبیا قرمز

لوبیا قرمز از دیگر حبوباتی است که بعضا به جای لوبیا چشم بلبلی در خورشت قورمه سبزی استفاده می‌شود و به خاطر عطر و طعم و خواصی که دارد، بسیار محبوب است. این لوبیا سرشار از پروتئین گیاهی، آهن، منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های مفید است و مصرف آن، ابتلا به انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. تمام این خواص باعث شده‌اند که لوبیا قرمز به جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز، از سوی گیاه‌خواران تبدیل شود و وجود آن در قرمه سبزی، خواص سبزی قورمه را دوبرابر کند.

لیمو عمانی

لیمو عمانی یک از منابع بسیار مهم ویتامین C  است و موجب کنترل چربی خون و فشار خون می‌شود. بنابراین وجود لیمو عمانی در این خورشت محبوب ایرانی، هم آن را لذیذتر کرده و هم خواص سبزی قورمه را بیشتر می‌کند. لیمو عمانی ویژگی بسیار جالبی دارد و اگر به صورت درسته و کامل در خورشت استفاده شود، مقدار زیادی از چربی موجود در خورشت را جذب می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که خورشت شما، ضمن حفظ عطر و طعم بی‌نظیر خود، سالم‌تر و سبک‌تر شود و به این ترتیب کالری قرمه سبزی به کم‌ترین مقدار ممکن برسد.

سبزی قورمه سرخ شده

سبزی خورشت قورمه سبزی معمولا از تره، گشنیز، جعفری و شنبلیله تشکیل می‌شود و خواص تک تک این سبزیجات نیز بر هیچ‌کس پوشیده نیست. سبزیجات تازه دارای انواع ویتامین‌ها همچون ویتامین A، K، C و ویتامین‌های گروه B هستند و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود جای داده‌اند. آن‌چه در این میان اهمیت دارد، حفظ این ویتامین‌ها و مواد معدنی به هنگام سرخ شدن است. به این منظور باید از رو.غن‌های سالم و مرغوب استفاده کنید و درجه‌ی سرخ شدن و پختن سبزی‌ها را کنترل نمایید. همچنین روغن‌گیری سبزی‌ها بعد از سرخ شدن، تاثیر بسیار زیادی بر کالری قرمه سبزی دارد و استفاده از سبزی سرخ شده و روغن گیری شده، خورشت شما را سالم‌تر و کم کالری‌تر می‌کند.

قرمه سبزی سالم تر و آسان تر با پاکر

قورمه سبزی، خورشتی متشکل از چند ماده است و کالری آن حدودا ۱۵۱ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم اندازه گرفته شده است. برای کنترل کالری قرمه سبزی و سالم‌تر بودن آن راه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از آن‌ها کنترل مقدار روغن در آن است. با استفاده از سبزی قرمه سرخ شده پاکر که به صورت تخصصی روغن‌گیری می‌شود، می توانید مقدار روغن خورشت را به حداقل برسانید و خورشتی سالم‌تر و سبک‌تر تهیه کنید.

سبزی قورمه سرخ شده پاکر به اندازه‌ای سرخ می‌شود که ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در سبزیجات حفظ شوند و استفاده از آن باعث می‌شود که ارزش غذایی قرمه سبزی و خواص قرمه سبزی به خوبی حفظ شوند. همچنین با داشتن سبزی قورمه سرخ شده پاکر در خانه، می‌توانید در هر لحظه که اراده کردید این خورشت لذیذ و دلچسب را تهیه کنید و همواره آمادگی پخت این غذا را، در خانه‌ی خود داشته باشید.

۵ دلیل برای مصرف روزانه سبزی جعفری

همه‌ی ما به دنبال داشتن تغدیه‌ای سالم و اندامی متناسب هستیم و این آرزوی ما، جز با مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات تازه برآورده نمی‌شود! مطالعه‌ی خواص سبزی جعفری باعث شده است که مصرف روزانه‌ی جعفری، تضمینی برای سلامتی ما

سالم‌ترین روش برای سرخ کردن پیاز و سبزیجات

شاید برخی افراد تصور کنند، سرخ کردن پیاز و سبزیجات کار آسانی است و آن را  به همان روش‌هایی که از قبل بلد بوده‌اند انجام دهند. اما روش سرخ کردن سبزیجات باید به درستی انتخاب شود تا خواص سبزیجات به