طرز تهیه ته‌چین اسفناج

طـرز تـهیه :

ته‌چین اسفناج از جمله غذاهای محبوب و پر‌طرفدار است که می‌تواند در زندگی روزمره و در انواع جشن‌ها و مهمانی‌ها پخته و سرو شود. این پلو مخلوط نه تنها خوش طعم و لذیذ است، از ظاهری زیبا و خوش‌رنگ و لعاب نیز بهره می‌برد و سفره‌های شما را رنگین‌تر و جذاب‌تر می‌کند. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه ته‌چین اسفناج آشنا شده و ارزش غذایی ته‌چین اسفناج را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

مواد لازم برای تهیه ته‌چین اسفناج (برای ۴ نفر)

برنج ۲ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

اسفناج ۵۰۰ گرم

زرده تخم‌مرغ ۳ عدد

ماست ۴ قاشق سوپ خوری

پیاز ۲ عدد بزرگ

کره ۲۵ گرم

پودر زعفران یک قاشق چای خوری

روغن مایع به مقدار کافی

نمک، فلفل به مقدار کافی

آماده‌سازی مواد اولیه برای تهیه ته‌چین اسفناج

برای تهیه ته‌چین اسفناج لازم است، برخی مواد را از قبل آماده‌سازی کنید و چون بخشی از این غذا برنج است، آن را قبل از شروع آشپزی خیس کنید.

خیس کردن برنج و دم کردن زعفران

قبل از شروع آشپزی، برنج را چند دور آبکشی کرده و در مقداری آب و نمک خیس کنید تا حداقل ۲ ساعت خیس بخورد. هم زمان با این کار، ۱ قاشق چای خوری زعفران را به خوبی بسابید و در ۳ قاشق سوپ‌خوری آب جوش بریزید و آن را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به آرامی دم بکشد و رنگ پس دهد. حالا با خیال راحت می‌توانید، پخت ته‌چین اسفناج را شروع کنید و دیگر مواداولیه را آماده سازی نمایید.

خرد کردن اسفناج‌ها

اگرچه طرز تهیه ته‌چین اسفناج در منابع مختلف متنوع است و هر یک عمل‌آوری اسفناج را به نوعی توضیح می‌دهند، اما اکثر افراد ترجیح می‌دهند که برگ‌های اسفناج در ابعاد و اندازه‌های متوسط و حتی بزرگ خرد شوند تا کمی به چشم بیایند. اگر شما نیز از علاقه‌مندان اسفناج هستید و ترجیح می‌دهید برگ‌های اسفناج را ببینید و زیر دندان حس کنید، اسفناج‌ها را در اندازه‌های نسبتا بزرگ خرد کنید.

البته اسفناج در اثر حرارت کاملا له می‌شود و شکل اولیه خود را از دست می‌دهد، بنابراین زیاد نگران نباشید و از بزرگ بودن برگ‌های اسفناج نترسید.

سرخ کردن پیازها

یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه ته‌چین اسفناج، طعم‌دار کردن اسفناج‌ها با پیاز سرخ شده است. بنابراین ما به مقدار نسبتا زیادی پیاز سرخ شده احتیاج داریم. زیرا بخشی از پیاز سرخ شده را برای عمل‌آوری اسفناج و باقی‌مانده را برای ترکیب با گوشت چرخ‌کرده به کار می‌بریم. به این منظور می‌توانید دو عدد پیاز بزرگ را نگینی خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید  و یا برای صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از پخش شدن بوی تند پیاز در خانه، از پیاز سرخ شده آماده استفاده کنید.

طرز تهیه ته چین اسفناج به سبک پاکر

گام اول:

برای تهیه ته‌چین اسفناج باید کمی فرز باشید و مواد را به صورت جداگانه بپزید و در پایان ترکیب کنید. در گام اول نیمی از پیاز سرخ شده را در ماهی‌تابه بریزید، اسفناج‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و با مقدار بسیار کمی روغن تفت دهید. وقتی اسفناج‌ها بپزند، رنگشان تغییر می‌کند و نرم می‌شوند. بعد از این‌که اسفناج‌ها تغییر رنگ دادند و به خوبی با پیازها ترکیب شدند زیر شعله را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید.

گام دوم:

در گام بعدی گوشت چرخ کرده را با باقی مانده پیاز سرخ شده، نمک و فلفل و یک قاشق سوپ خوری زعفران دم شده تفت دهید و منتظر بمانید تا گوشت به خوبی بپزد.

گام سوم:

کاسه‌ای گود بردارید و ماست، زرده‌ی تخم مرغ و باقی مانده زعفران را درون آن بریزید و آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا کاملا یکدست و یکپارچه شوند. برنج را آبکش کرده و درون این مواد بریزید و آن را به آرامی و بدون له کردن برنج‌ها هم بزنید. در این مرحله دقت کنید تا تمام دانه‌های برنج به خوبی آغشته به مواد شوند و همگی رنگ زرد به خود بگیرند.

گام چهارم

در این مرحله تمام مواد شما آماده است و تنها مهارت مورد نیاز، ریختن مواد به صورت لایه‌لایه و فشرده کردن آن‌ها است. به این منظور کف قابلمه‌ی گودی را چرب کنید. نصف برنج را کف قابلمه ریخته و با قاشق در کف ظرف پهن کنید. حالا اسفناج‌ها را روی برنج بریزید و کاملا صاف کنید. طبیعتا لایه‌ی بعدی گوشت چرخ کرده‌ی عمل‌آوری شده است و بعد از آن باقی‌مانده‌ی برنج به قابلمه اضافه می‌شود. تمام لایه‌ها را یکی‌یکی روی هم پهن کرده و با پشت قاشق به آرامی فشرده کنید تا در انتها بافت ته‌‌چین اسفناج شما منسجم باشد و لذت خوردن آن، دو برابر شود. در پایان کره را آب کرده و روی کل برنج بریزید و آن را روی شعله قرار دهید تا به خوبی دم بکشد.

ارزش غذایی ته چین اسفناج

ارزش غذایی ته چین اسفناج، همان‌طور که انتظار می‌رود بسیار بالا است. حضور اسفناج در این غذا باعث می‌شود که ارزش غذایی ته چین اسفناج بسیار بیشتر از یک پلو مخلوط معمولی باشد. اسفناج سرشار از آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین A است و تمام این خواص در ته چین اسفناج نیز به چشم می‌خورند. ارزش غذایی ته چین اسفناج باعث شده است که این غذا بدون داشتن گوشت نیز بسیار محبوب و پر طرفدار باشد و به یکی از محبوب‌ترین غذاها در نزد گیاه‌خواران تبدیل شود.

تهیه ته چین اسفناج در کم‌ترین زمان ممکن

یکی از زمان‌برترین مراحل در تهیه ته ‌چین اسفناج، مرحله‌ی سرخ کردن پیازها است. با استفاده از پیاز سرخ شده پاکر می‌توانید زمان پخت ته چین اسفناج را به حداقل برسانید. علاوه بر این در طرز تهیه ته چین اسفناج به سبک پاکر سعی کرده‌ایم، مصرف روغن را کاهش دهیم و یکی از راه‌حل‌های این کار، استفاده از پیاز سرخ شده پاکر است که به بهترین شکل ممکن روغن‌گیری شده است. بنابراین با استفاده از پیاز سرخ شده پاکر می‌توانید، ته چین اسفناج را به سالم‌ترین شکل و در کم‌ترین زمان ممکن بپزید و از خوردن این غذای دلچسب در وعده‌های غذایی خود لذت ببرید.

طرز تهیه عدسی به سبک پاکر

عدسی جزء آن دسته از غذاهایی است که در تمام وعده‌های غذایی، از صبحانه تا شام، سرو می‌شود. طرز تهیه عدسی در شهرها و استان‌های مختلف تقریبا یکسان است و مواد اصلی تشکیل‌‌دهنده‌ی آن در همه جا مشابه هستند. عدس

آش رشته به سبک پاکر

اولین باران پاییزی که می‌بارد بلافاصله دلمان برای آش رشته‌های خوش‌طعم مادربزرگ پر می‌کشد. انگار همین الان یک کاسه آش جلویمان است و عطر و بویش در فضای خانه پیچیده است! به خصوص آش رشته که تقریبا در همه خانه‌ها