طرز تهیه عدسی به سبک پاکر

طـرز تـهیه :

عدسی جزء آن دسته از غذاهایی است که در تمام وعده‌های غذایی، از صبحانه تا شام، سرو می‌شود. طرز تهیه عدسی در شهرها و استان‌های مختلف تقریبا یکسان است و مواد اصلی تشکیل‌‌دهنده‌ی آن در همه جا مشابه هستند. عدس که از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا است باعث شده که ارزش غذایی عدسی بسیار بالا رود و خوردن آن، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. در این بخش طرز تهیه عدسی به سبک پاکر را توضیح خواهیم داد و شما را با کالری عدسی و ارزش غذایی عدسی آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه عدسی (برای ۴ نفر)

عدس  ۲٫۵ لیوان

سیب زمینی  ۱ عدد متوسط

پیاز   ۱ عدد متوسط

آرد  ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه   ۱ قاشق غذا‌خوری

روغن زیتون  ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

آماده‌سازی مواد اولیه

برای درست کردن عدسی نیازی نیست عدس را از شب قبل خیس کنید. کافی است قبل از پخت عدسی، آن را ۱۵ دقیقه در آب بگذارید. برای این کار عدس را در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید تا عدس‌ها کاملا پوشانده شوند. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد از آن دو بار عدس را آب بکشید تا تمام گرد و خاک و ذرات اضافی آن شسته شوند.

مرحله بعدی در طرز تهیه عدسی، سرخ کردن پیاز است. به این منظور پیازها را نگینی خرد کنید و با ۱ قاشق روغن زیتون در ماهی‌تابه تفت دهید تا طلایی شوند. البته این مرحله باعث طولانی‌تر شدن کار می‌شود و اگر از پیاز سرخ شده‌ی آماده استفاده کنید، عدسی‌تان خیلی سریع‌تر و راحت‌تر آماده می‌شود.

طرز تهیه عدسی

حالا که پیاز سرخ شده‌مان آماده شده است و عدس‌ها را هم ۱۵ دقیقه خیس کرده و آب کشیده‌ایم، وقت ترکیب کردن مواد است. به این منظور قابلمه‌ای را انتخاب کنید که گنجایش کافی داشته باشد. عدس، پیاز سرخ شده و رب گوجه را داخل قابلمه ریخته و روی این مواد ۶ تا ۸ لیوان آب می‌ریزیم. نمک، فلفل و زردچوبه را به غذا اضافه کرده و شعله را زیاد می‌کنیم تا آب عدسی به جوش بیاید. در همین حین آرد را در تابه‌ای جداگانه با یک قاشق روغن تفت می‌دهیم تا خامی آن از بین برود. آرد تفت داده شده را بعد از جوشیدن آب عدسی، به آن اضافه می‌کنیم تا باعث غلیظ‌تر شدن خوراکمان شود و آن را لعاب‌دار و لذیذتر کند.

بعد از جوشیدن آب و اضافه کردن آرد، بهتر است شعله‌ی غذا را کم کنیم تا عدسی حسابی جا بیفتد و مواد عطر و طعمشان را پس بدهند.

یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه عدسی، زمان اضافه کردن سیب‌زمینی‌های نگینی شده به آن است. اگر سیب زمینی‌ها را زود به عدسی اضافه کنیم له می‌شوند و عدسی‌مان را زشت می‌کنند. بنابراین بهتر است سیب‌زمینی‌ها را ۲۰ دقیقه قبل از تمام شدن پخت عدسی به آن اضافه کنیم تا هم خوب پخته شوند و هم شکل ظاهری خود را حفظ کنند.

در پایان وقتی عدسی حسابی جا افتاد، آن را در کاسه‌ی سرو بریزید، روی آن را با یک قاشق روغن زیتون، نعناع یا جعفری تزیین کنید و بعد آن را نوش جان کنید.

ارزش غذایی عدسی

عدسی به خاطر داشتن عدس که یکی از مقوی‌ترین حبوبات است، غذایی بسیار مفید و پرانرژی به شمار می‌آید. کالری عدسی، حدودا ۱۰۸ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم است و ارزش غذایی عدسی به خاطر وجود پروتئین، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سدیم در آن و همچنین داشتن انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A، K، C  و ویتامین‌های گروه B، بسیار بالا است.

در این بین وجود آهن در عدس، ارزش غذایی عدسی را چند برابر کرده است؛ به همین دلیل خوردن این غذا برای افراد مختلف و به ویژه خانم‌ها بسیار توصیه می‌شود.

بهترین زمان خوردن عدسی

کالری عدسی و ارزش غذایی عدسی باعث شده است که این غذا در تمام وعده‌های غذایی سرو شود و بسیار محبوب باشد. اما اگر می‌خواهید بدانید که بهترین زمان خوردن عدسی، چه وقت است؛ باید بگوییم که صبح‌ها زمانی ایده‌آل برای خوردن این غذا به شمار می‌آید. ارزش غذایی عدسی باعث می‌شود که با خوردن این غذا در صبح ، انرژی لازم را به دست آورید و تا پایان روز، احساس خستگی نکنید.

سریع ترین روش پخت عدسی با پاکر

اگر پیاز سرخ شده‌تان آماده باشد و عدستان را خیس کرده باشید، دیگر پختن عدسی کار زیادی ندارد و فقط کافی است منتظر بمانید که عدس‌ها خوب بپزند و عدسی‌تان حسابی جا بیفتد. با داشتن پیاز سرخ شده پاکر در خانه، زمان پخت غذاها به حداقل می‌رسد و ضمنا غذاهایتان سالم‌تر و لذیذ‌تر می‌شوند. یادتان باشد پیاز سرخ شده پاکر نیاز به تفت دادن ندارد و کافی است در آخرین مرحله‌ی مورد نیاز، به غذا اضافه شود تا عطر و طعم بی‌نظیرش را به غذا اضافه کند. طرز تهیه عدسی هم، همچون دیگر غذاهای پیاز‌دار، با پیاز سرخ شده‌ی پاکر بسیار آسان‌تر و راحت‌تر است و عطر و طعم آن بسیار بهتر و جذاب‌تر ‌می‌شود.

طرز تهیه ته‌چین اسفناج

ته‌چین اسفناج از جمله غذاهای محبوب و پر‌طرفدار است که می‌تواند در زندگی روزمره و در انواع جشن‌ها و مهمانی‌ها پخته و سرو شود. این پلو مخلوط نه تنها خوش طعم و لذیذ است، از ظاهری زیبا و خوش‌رنگ و

آش رشته به سبک پاکر

اولین باران پاییزی که می‌بارد بلافاصله دلمان برای آش رشته‌های خوش‌طعم مادربزرگ پر می‌کشد. انگار همین الان یک کاسه آش جلویمان است و عطر و بویش در فضای خانه پیچیده است! به خصوص آش رشته که تقریبا در همه خانه‌ها